Risicomanagement in de keten: grip op de uitbesteding

Het uitbesteden van activiteiten biedt organisaties aanzienlijke voordelen, zoals kostenbesparingen, toegang tot specialistische kennis en een verhoogde operationele efficiëntie. Toch brengt uitbesteding ook aanzienlijke risico’s met zich mee. Veel organisaties hebben onvoldoende inzicht in en grip op de risico’s die zij lopen binnen de uitbestede processen. Om deze risico’s beter in kaart te brengen en te begrijpen in hoeverre de uitbestedingspartner deze beheerst, is het cruciaal om al tijdens due diligence in het selectieproces de juiste vragen te stellen en door te vragen. Vervolgens is het belangrijk om in de uitbestedingsovereenkomst expliciete verplichtingen vast te leggen, zodat de uitbestedende partij op een adequate manier monitoring kan uitvoeren. Goede monitoring vereist tevens een solide informatievoorziening vanuit de uitbestedingspartner en periodiek overleg met de compliance officer. Dit artikel onderzoekt hoe organisaties echt grip kunnen krijgen op risico’s binnen hun uitbestedingsketen.

Het artikel is hier te lezen in het Nederlands.

Meer nieuws

Up-to-date blijven met AF Advisors